Skip to main content

liberty and discipline class 11 question answer



liberty and discipline class 11 question answer Chapter 4


    Short Answer Type Questions





     1. How does the author define liberty’ ?
    Answer: ‘Liberty’ is the freedom to think what we like, say what we like, work at what we like and go where we like. Liberty is the birthright of each and every person. But even then, it is not a personal affair. It is a compromise or social contract.

    ‘เคฒिเคฌเคฐ्เคŸी’ เค†เคœ़ाเคฆी เคนै – เคตเคน เคธोเคšเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เคธोเคšเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं, เคตเคน เค•เคนเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เค•เคนเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं, เคตเคน เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เค•เคฐเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं เค”เคฐ เคตเคนां เคœाเคจे เค•ी เคœเคนां เคนเคฎ เคœाเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं। เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ा เคœเคจ्เคฎเคธिเคฆ्เคง เค…เคงिเค•ाเคฐ เคนोเคคी เคนै। เคชเคฐเคจ्เคคु เคซिเคฐ เคญी เคฏเคน เค•ोเคˆ เคจिเคœी เคตिเคทเคฏ เคจเคนीं เคนोเคคा। เคฏเคน เคเค• เคธเคฎเคौเคคा เค…เคฅเคตा เคเค• เคธाเคฎाเคœिเค• เค‡เค•เคฐाเคฐเคจाเคฎा เคนोเคคा เคนै।


    liberty and discipline class 11 question answer


     2. What is discipline ?
    Answer: Discipline is restraint on liberty. It trains people to obey rules and orders and punishes them if they don’t do. Discipline is very necessary in every field of society. It is only discipline that enables men to live in a society and yet retain individual liberty.

    เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เคฒเค—ाเคˆ เค—เคˆ เคเค• เคชाเคฌเคจ्เคฆी เคนै। เคฏเคน เคฒोเค—ों เค•ो เคจिเคฏเคฎों เคคเคฅा เค†เคฆेเคถों เค•ा เคชाเคฒเคจ เค•เคฐเคจे เคฎें เคช्เคฐเคถिเค•्เคทिเคค เค•เคฐเคคा เคนै เค”เคฐ เคฏเคฆि เคตे เคเคธा เคจ เค•เคฐें เคคो เค‰เคจ्เคนें เคฆเคฃ्เคก เคฆेเคคा เคนै। เคธเคฎाเคœ เค•े เคนเคฐ เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฌเคนुเคค เคœเคฐूเคฐी เคนै। เคฏเคน เค•ेเคตเคฒ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคนै เคœो เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคธเคฎाเคœ เคฎें เคฐเคนเคจे เค”เคฐ เคซिเคฐ เคญी เค…เคชเคจी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ो เค•ाเคฏเคฎ เคฐเค–เคจे เค•े เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคคा เคนै।

    3. Why should one keep to the left ?
    Answer: Keeping to the left while going on a road is the rule of the road. We should obey this rule of the road not only for our own advantage, but also for the rights of others. If we don’t do so, we will not only endanger others, but ourselves also.

    เคธเคก़เค• เคชเคฐ เคœाเคคे เคธเคฎเคฏ เคฌाเคं เคคเคฐเคซ เคšเคฒเคจा เคธเคก़เค• เค•ा เคจिเคฏเคฎ เคนै। เคนเคฎें เคธเคก़เค• เค•े เค‡เคธ เคจिเคฏเคฎ เค•ा เคชाเคฒเคจ เคธिเคฐ्เคซ เค…เคชเคจे เคซाเคฏเคฆे เค•े เคฒिเค เคนी เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เคฆूเคธเคฐों เค•े เค…เคงिเค•ाเคฐों เค•े เคฒिเคนाเคœ เคธे เคญी เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคฏเคฆि เคนเคฎ เคเคธा เคจเคนीं เค•เคฐเคคे เคคो เคนเคฎ เคธिเคฐ्เคซ เคฆूเคธเคฐों เค•ो เคนी เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เคธ्เคตเคฏं เค•ो  

    4. How does pure discipline differ from enforced discipline ?
    Answer: The discipline that comes from our inside is pure discipline. And the discipline that is enforced on us from outside is enforced discipline. Since discipline is a restraint on liberty, it is quite natural that man has an inclination to avoid this restraint.

    เคตเคน เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคœो เคนเคฎाเคฐे เค…เคจ्เคฆเคฐ เคธे เค‰เค เคคा เคนै, เคตเคน เคถुเคฆ्เคง เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนोเคคा เคนै। เค”เคฐ เคตเคน เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคœो เคฌाเคนเคฐ เคธे เคนเคฎ เคชเคฐ เคฅोเคชा เคœाเคคा เคนै, เคตเคน เคฌाเคง्เคฏเค•ाเคฐी (เคœเคฌเคฐเคฆเคธ्เคคी เคฒाเค—ू เค•िเคฏा เค—เคฏा) เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนोเคคा เคนै। เค•्เคฏोंเค•ि เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เคฒเค—ा เคเค• เคช्เคฐเคคिเคฌเคจ्เคง เคนोเคคा เคนै, เค‡เคธเคฒिเค เคฏเคน เคฌเคนुเคค เคธ्เคตाเคญाเคตिเค• เคนै เค•ि เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•े เค…เคจ्เคฆเคฐ เค‡เคธ เคช्เคฐเคคिเคฌเคจ्เคง เค•ो เคจเคœ़เคฐเค…ंเคฆाเคœ เค•เคฐเคจे เค•ी เคช्เคฐเคตृเคค्เคคि เคนोเคคी เคนै ।

    liberty and discipline class 11 question answer


    5. What types of liberty do the British believe in ?
    Answer: The British believe in four types of liberty. They want the liberty to think what they like. They want the liberty to say what they like. They want to have liberty to work at what they like. They want to have the liberty to go where they like.

    เค…ंเค—्เคฐेเคœ เคšाเคฐ เค•िเคธ्เคฎों เค•ी เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคฎें เคตिเคถ्เคตाเคธ เคฐเค–เคคे เคนैं। เคตเคน เคธोเคšเคจे เค•ी เค†เคœाเคฆी เคšाเคนเคคे เคนैं เคœो เคตे เคธोเคšเคจा เคšाเคนें। เคตเคน เค•เคนเคจे เค•ी เค†เคœाเคฆी เคšाเคนเคคे เคนैं เคœो เคตे เค•เคนเคจा เคšाเคนें। เคตเคน เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เค•ी เค†เคœाเคฆी เคšाเคนเคคे เคนैं เคœो เคตे เค•เคฐเคจा เคšाเคนें। เคตे เคตเคนां เคœाเคจे เค•ी เค†เคœाเคฆी เคšाเคนเคคे เคนैं เคœเคนां เคตे เคœाเคจा เคšाเคนे

    6. Why does one have a natural inclination to avoid discipline ?
    Answer: Discipline trains people to obey rules and orders and punishes them if they don’t do so. It is a restraint on liberty. So it is quite natural that man has an inclination to avoid this restraint.

    เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฒोเค—ों เค•ो เคจिเคฏเคฎों เค”เคฐ เค†เคฆेเคถों เค•ा เคชाเคฒเคจ เค•เคฐเคจे เค•ी เคถिเค•्เคทा เคฆेเคคा เคนै เค”เคฐ เคฏเคฆि เคตे เคเคธा เคจเคนीं เค•เคฐเคคे เคคो เคฏเคน เค‰เคจ्เคนें เคฆเคฃ्เคก เคฆेเคคा เคนै। เคฏเคน เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เคฒเค—ा เคเค• เคช्เคฐเคคिเคฌเคจ्เคง เคนोเคคा เคนै। เค‡เคธเคฒिเค เคฏเคน เคฌเคนुเคค เคธ्เคตाเคญाเคตिเค• เคนै เค•ि เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•े เค…เคจ्เคฆเคฐ เค‡เคธ เคช्เคฐเคคिเคฌเคจ्เคง เค•ो เคจเคœ़เคฐเค…ंเคฆाเคœ เค•เคฐเคจे เค•ी เคช्เคฐเคตृเคค्เคคि เคนोเคคी เคนै ।

    7. Why is discipline unavoidable for a modern man ?
    Answer: Modern man lives in complex communities in which every person is dependent on others. So discipline is unavoidable for a modern man. If every man were free to do what he liked, there would be chaos everywhere. So discipline is very necessary for modern man in every field of society.

    เค†เคงुเคจिเค• เคฎเคจुเคท्เคฏ เคฎिเคถ्เคฐिเคค เคธเคฎुเคฆाเคฏों เคฎें เคฐเคนเคคा เคนै เคœिเคจเคฎें เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เคฆूเคธเคฐों เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เค•เคฐเคคा เคนै। เค‡เคธเคฒिเค เค†เคงुเคจिเค• เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•े เคฒिเค เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฌเคนुเคค เค…เคจिเคตाเคฐ्เคฏ เคนै। เคฏเคฆि เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เคตเคนी เค•เคฐเคจे เค•ो เค†เคœाเคฆ เคนो เคœो เคตเคน เค•เคฐเคจा เคšाเคนเคคा เคนै, เคคो เคธเคญी เคœเค—เคน เค…เคฐाเคœเค•เคคा เคซैเคฒ เคœाเคเค—ी। เค‡เคธเคฒिเค เค†เคงुเคจिเค• เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•े เคฒिเค เคธเคฎाเคœ เค•े เคนเคฐ เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฌเคนुเคค เคœเคฐुเคฐी เคนैं।

    8. How did the author acknowledge the salute of a private soldier ?
    Answer: The author was a brand new second lieutenant at that time. Once he was walking on to parade. A private soldier passed him and saluted him. The author acknowledged the salute of that soldier with an airy wave of his hand.

    เค‰เคธ เคธเคฎเคฏ เคฒेเค–เค• เคจเคฏा-เคจเคฏा เคญเคฐ्เคคी เคนुเค† เคธैเค•เคฃ्เคก เคฒेเคซ्เคŸिเคจेंเคŸ เคฅा। เคเค• เคฆिเคจ เคตเคน เคชเคฐेเคก เค•े เคฒिเค เคœा เคฐเคนा เคฅा। เคเค• เคจिเคšเคฒे เคฆเคฐ्เคœे เค•ा เคธैเคจिเค• เค‰เคธเค•े เคชाเคธ เคธे เค—ुเคœเคฐा เค”เคฐ เค‰เคธเคจे เค‰เคธे เคธเคฒाเคฎी เคฆी। เคฒेเค–เค• เคจे เค‰เคธ เคธैเคจिเค• เค•ी เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เคนเคตा เคฎें เค…เคชเคจा เคนाเคฅ เคฒเคนเคฐाเคคे เคนुเค เคฆिเคฏा ।


    liberty and discipline class 11 question answer


    9. How did the Colonel punish the author for not returning a salute properly ?
    Answer: The Colonel rebuked the author for not returning a salute properly. He punished the author for this. He made the author march in front of the whole battalion and practise before the Sergeant Major’s cane how to return a salute. “Discipline begins with the officers,” he said to the author.

    เค•เคฐ्เคจเคฒ เคจे เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค‰เคšिเคค เคขंเค— เคธे เคจ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค เคฒेเค–เค• เค•ो เคกांเคŸा। เค‰เคธเคจे เค‡เคธเค•े เคฒिเค เคฒेเค–เค• เค•ो เคฆंเคกिเคค เค•िเคฏा। เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เคธे เคชूเคฐी เคฌเคŸाเคฒिเคฏเคจ เค•े เคธाเคฎเคจे เคฎाเคฐ्เคš เค•เคฐเคตाเคฏा เค”เคฐ เคธाเคฐ्เคœेंเคŸ เคฎेเคœเคฐ เค•े เคฌेंเคค เค•े เค†เค—े เค…เคญ्เคฏाเคธ เค•เคฐเคตाเคฏा เค•ि เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค•ैเคธे เคฆिเคฏा เคœाเคคा เคนै। “เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคถुเคฐुเค†เคค เค…เคซเคธเคฐों เคธे เคนोเคคी เคนै,” เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เคธे เค•เคนा।

    10. What did the Colonel tell the author about discipline ?
    Answer: The author had not returned the salute of a private soldier properly. The Colonel rebuked him for this and also punished him. He made the author practise before the Sergeant Major’s cane how to return a salute. The Colonel told the author that discipline begins with the officers.

    เคฒेเค–เค• เคจे เคเค• เคจिเคœी เคธैเคจिเค• เค•ी เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค‰เคšिเคค เคขंเค— เคธे เคจเคนीं เคฆिเคฏा เคฅा। เค•เคฐ्เคจเคฒ เคจे เค‰เคธे เค‡เคธ เคฌाเคค เค•े เคฒिเค เคกांเคŸा เค”เคฐ เค‰เคธे เคธเคœा เคญी เคฆी। เค‰เคธเคจे เคธाเคฐ्เคœेเคจ्เคŸ เคฎेเคœเคฐ เค•े เคฌेंเคค เค•े เค†เค—े เค‰เคธเคธे เค…เคญ्เคฏाเคธ เคญी เค•เคฐเคตाเคฏा เค•ि เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค•ैเคธे เคฆिเคฏा เคœाเคคा เคนै। เค•เคฐ्เคจเคฒ เคจे เคฒेเค–เค• เค•ो เคฌเคคाเคฏा เค•ि เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคถुเคฐुเค†เคค เค…เคซเคธเคฐों เคธे เคนोเคคी เคนै ।

    11. How can the leader build up the leadership of his team ?
    Answer: The leader can build up the leadership of his team on the discipline of understanding. In order to inculcate a sense of discipline in his team, he must first realize his own responsibility. He must display high standards of discipline in his own life. Only then he can succeed in building up the leadership of his team.

    เคจेเคคा เค…เคชเคจे เคฆเคฒ เค•े เคจाเคฏเค•เคค्เคค्เคต เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เค†เคชเคธी เคธเคฎเค เค•े เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เค†เคงाเคฐ เคชเคฐ เค•เคฐ เคธเค•เคคा เคนै। เค…เคชเคจे เคฆเคฒ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคญाเคตเคจा เคญเคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคเค• เคจेเคคा เค•ो เคธเคฌเคธे เคชเคนเคฒे เค…เคชเคจी เคธ्เคตเคฏं เค•ी เคœिเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เค•ा เค…เคนเคธाเคธ เคนोเคจा เคšाเคนिเค। เค‰เคธे เคธ्เคตเคฏं เค•े เคœीเคตเคจ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เค‰เคš्เคš เคฎाเคชเคฆเคฃ्เคกों เค•ा เคช्เคฐเคฆเคฐ्เคถเคจ เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคธिเคฐ्เคซ เคคเคญी เคตเคน เค…เคชเคจे เคฆเคฒ เค•े เคจाเคฏเค•เคค्เคต เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เค•เคฐเคจे เคฎें เคธเคซเคฒ เคนो เคธเค•เคคा เคนै।

    12. What, according to the author, was not a new technique invented in the last war ?
    Answer: According to the author, taking men into one’s confidence was not a new technique invented in the last war. He says that leaders have always followed this technique to lead the people by winning their confidence. This art is a must in a successful leader. It helps in building a good rapport between the leader and his followers.

    เคฒेเค–เค• เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เคฒोเค—ों เค•ो เค…เคชเคจे เคตिเคถ्เคตाเคธ เคฎें เคฒे เคฒेเคจा เคชिเค›เคฒे เคฏुเคฆ्เคง เคฎें เค–ोเคœी เค—เคˆ เค•ोเคˆ เคจเคˆ เคคเค•เคจीเค• เคจเคนीं เคฅी। เคตเคน เค•เคนเคคा เคนै เค•ि เคจेเคคाเค“ं เคจे เคฒोเค—ों เค•ा เคตिเคถ्เคตाเคธ เคœीเคค เค•เคฐ เค‰เคจเค•ा เคจेเคคृเคค्เคต เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคนเคฎेเคถा เคนी เค‡เคธ เคคเค•เคจीเค• เค•ा เค…เคจुเคธเคฐเคฃ เค•िเคฏा เคนै। เคเค• เคธเคซเคฒ เคจेเคคा เคฎें เคฏเคน เค•เคฒा เคนोเคจा เค…เคจिเคตाเคฐ्เคฏ เคนै। เคฏเคน เคจेเคคा เคคเคฅा เค‰เคธเค•े เค…เคจुเคšเคฐों เค•े เคฌीเคš เค…เคš्เค›े เคธंเคฌंเคง เคชैเคฆा เค•เคฐเคจे เคฎें เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐเคคी เคนै।

    13. How can you say that discipline is not derogatory?
    Answer: It is only discipline that enables people to live in a community and yet retain individual liberty. It does put some check on our freedom, but it does not cut down our individual freedom. It makes man truly free. Totalitarian discipline with its slogan-shouting masses is deliberately designed to submerge the individual.

    เคฏเคน เค•ेเคตเคฒ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคนै เคœो เคฒोเค—ों เค•ो เคธเคฎाเคœ เคฎें เคฐเคนเคจे เค”เคฐ เคซिเคฐ เคญी เค…เคชเคจी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ो เคฌเคจाเค เคฐเค–เคจे เค•े เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคฏเคน เคนเคฎाเคฐी เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เค•ुเค› เคฐोเค• เค…เคตเคถ्เคฏ เคฒเค—ाเคคा เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคฏเคน เคนเคฎाเคฐी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคฎें เค•ोเคˆ เค•เคŸौเคคी เคจเคนीं เค•เคฐเคคा। เคฏเคน เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคธเคนी เค…เคฐ्เคฅों เคฎें เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคธเคฐ्เคตเคธเคค्เคคाเคตाเคฆी เค…เคจुเคถाเคธเคจ, เคœिเคธเคฎें เคจाเคฐेเคฌाเคœी เค•เคฐเคคी เคœเคจเคคा เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคคी เคนै, เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เคชूเคฐ्เคฃ เคตिเคšाเคฐ-เคตिเคฎเคฐ्เคถ เค•े เคธाเคฅ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै, เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคชूเคฐी เคคเคฐเคน เคธे เค—ाเคฏเคฌ เค•เคฐ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค।


    liberty and discipline class 11 question answer

    14. What type of discipline is deliberately designed to submerge the individual ?
    Answer: Totalitarian discipline with its slogan-shouting masses is deliberately designed to submerge the individual. Totalitarian discipline means a system of government in which there is only one political party that has complete power and control over the people.

    เคธเคฐ्เคตเคธเคค्เคคाเคตाเคฆी เค…เคจुเคถाเคธเคจ, เคœिเคธเคฎें เคจाเคฐेเคฌाเคœी เค•เคฐเคคी เคœเคจเคคा เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคคी เคนै, เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เคชूเคฐ्เคฃ เคตिเคšाเคฐ-เคตिเคฎเคฐ्เคถ เค•े เคธाเคฅ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै, เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคชूเคฐी เคคเคฐเคน เคธे เค—ाเคฏเคฌ เค•เคฐ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค। เคธเคฐ्เคตเคธเคค्เคคाเคตाเคฆी เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै, เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•ी เคเค• เคเคธी เคช्เคฐเคฃाเคฒी เคœिเคธเคธे เค•ेเคตเคฒ เคเค• เคฐाเคœเคจीเคคिเค• เคฆเคฒ เคนोเคคा เคนै เคœिเคธเค•ा เคฒोเค—ों เค•े เคŠเคชเคฐ เคธเคฎ्เคชूเคฐ्เคฃ เค…เคงिเค•ाเคฐ เคเคตं เคจिเคฏंเคค्เคฐเคฃ เคนोเคคा เคนै।

    15. How does the author commend the role of British railway signalmen in the last war?
    Answer: The author says that in the blitz of the last war, not even a single British Railway signalman left his post. They stood in the heart of the target area. They didn’t leave their place. They put their job before themselves. They knew the importance of their work for their country.

    เคฒेเค–เค• เค•เคนเคคा เคนै เค•ि เคชिเค›เคฒे เคฏुเคฆ्เคง เคฎें เคนुเค เคนเคฎเคฒों เค•े เคฆौเคฐाเคจ เคฌเคฐเคคाเคจเคตी เคฐेเคฒเคตे เคธिเค—्เคจเคฒเคฎैเคจों เคฎें เคธे เคเค• เคญी เคต्เคฏเค•्เคคि เคจे เค…เคชเคจी เคจिเคฏुเค•्เคค เค•ी เค—เคˆ เคœเค—เคน เคจเคนीं เค›ोเคก़ी। เคตे เคฒเค•्เคท्เคฏ เคฌเคจाเคˆ เค—เคˆ เคœเค—เคนों เค•े เคฌीเคšो-เคฌीเคš เคชเคฐ เคกเคŸे เคฐเคนे। เค‰เคจ्เคนोंเคจे เค…เคชเคจी เคœเค—เคน เคจ เค›ोเคก़ी। เค‰เคจ्เคนोंเคจे เค…เคชเคจे เค•ाเคฎ เค•ो เค…เคชเคจे เคธे เคชเคนเคฒे เคฐเค–ा। เคตे เคœाเคจเคคे เคฅे เค•ि เค‰เคจเค•े เคฆेเคถ เค•े เคฒिเค เค‰เคจเค•े เค•ाเคฎ เค•ा เค•्เคฏा เคฎเคนเคค्เคค्เคต เคฅा।

    16. How can a nation overcome an economic or military crisis ?
    Answer: A nation can overcome an economic or military crisis with the help of discipline only. Any nation without discipline surely goes to the dogs. And no work or progress is possible without a disciplined living. Rather there is bound to be confusion, disorder and chaos.

    เคธिเคฐ्เคซ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคธเคนाเคฏเคคा เคธे เคนी เคเค• เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•िเคธी เค†เคฐ्เคฅिเค• เค…เคฅเคตा เคธैเคจ्เคฏ เคธंเค•เคŸ เคธे เค‰เคญเคฐ เคธเค•เคคा เคนै। เค•िเคธी เคญी เคเคธे เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•ी เคฆुเคฐ्เคฆเคถा เคนोเคจा เคจिเคถ्เคšिเคค เคนै เคœिเคธเคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคจ เคนो। เค”เคฐ เค…เคจुเคถाเคธिเคค เคœीเคตเคจ เค•े เคฌिเคจा เค•ोเคˆ เคญी เค•ाเคฐ्เคฏ เค…เคฅเคตा เคช्เคฐเค—เคคि เคธंเคญเคต เคจเคนीं เคนै। เคฌเคฒ्เค•ि เคตเคนां เค…เคซเคฐा-เคคเคซเคฐी, เค…เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคคเคฅा เค…เคถांเคคि เคนोเคจा เคจिเคถ्เคšिเคค เคนै।

    17. What, according to the author, is meant by democracy ?
    Answer: According to the author, democracy means that responsibility is decentralised. And no one can avoid doing something he should do. He says that a nation can overcome an economic or military crisis with the help of discipline only.

    เคฒेเค–เค• เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ, เคช्เคฐเคœाเคคเคจ्เคค्เคฐ เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै เค•ि เคœ़िเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เคตिเค•ेเคจ्เคฆ्เคฐिเคค เคนोเคคी เคนै। เค”เคฐ เค•ोเคˆ เคญी เค‰เคธ เค•ाเคฎ เค•ो เคจเคœ़เคฐเค…ंเคฆाเคœ เคจเคนीं เค•เคฐ เคธเค•เคคा เคœो เค‰เคธे เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคตเคน เค•เคนเคคा เคนै เค•ि เคธिเคฐ्เคซ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคธเคนाเคฏเคคा เคธे เคนी เคเค• เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•िเคธी เค†เคฐ्เคฅिเค• เค…เคฅเคตा เคธैเคจ्เคฏ-เคธंเค•เคŸ เคธे เค‰เคญเคฐ เคธเค•เคคा เคนै।

    18. Why did the Colonel punish the author ?
    Answer: The author had acknowledged the salute of a private soldier with an airy wave of his hand. At this, his Colonel punished him for not returning a salute properly. He made the author march in front of the whole battalion and practise before the Sergeant Major’s cane how to return a salute.

    เคฒेเค–เค• เคจे เคเค• เคจिเคœी เคธैเคจिเค• เค•ी เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เคนเคตा เคฎें เค…เคชเคจा เคนाเคฅ เคฒเคนเคฐाเคคे เคนुเค เคฆिเคฏा เคฅा। เค‡เคธ เคฌाเคค เคชเคฐ เค‰เคธเค•े เค•เคฐ्เคจเคฒ เคจे เค‰เคธे เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค‰เคšिเคค เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคธे เคจ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค เคฆंเคก เคฆिเคฏा। เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เคธे เคชूเคฐी เคฌเคŸाเคฒिเคฏเคจ เค•े เคธाเคฎเคจे เคฎाเคฐ्เคš เค•เคฐเคตाเคฏा เค”เคฐ เคธाเคฐ्เคœेंเคŸ เคฎेเคœเคฐ เค•े เคฌेंเคค เค•े เคธाเคฎเคจे เค…เคญ्เคฏाเคธ เค•เคฐเคตाเคฏा เค•ि เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค•ैเคธे เคฆिเคฏा เคœाเคคा เคนै।

    19. What are the advantages of discipline ?
    Answer: Discipline is, in fact, the foundation of all freedom. It makes man truly free. It enables man to live in the society and yet retain individual liberty. It brings order in the society. It is only discipline which enables a nation to march on the way to progress.

    เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें, เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคธंเคชूเคฐ्เคฃ เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ी เคจींเคต เคนोเคคा เคนै। เคฏเคน เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคธเคนी เค…เคฐ्เคฅों เคฎें เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคฏเคน เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคธเคฎाเคœ เคฎें เคฐเคนเคจे เค”เคฐ เคซिเคฐ เคญी เค…เคชเคจी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ाเคฏเคฎ เคฐเค–เคจे เค•े เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคฏเคน เคธเคฎाเคœ เคฎें เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคฒाเคคा เคนै। เคฏเคน เคธिเคฐ्เคซ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคนै เคœो เค•िเคธी เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•ो เคช्เคฐเค—เคคि เค•े เคชเคฅ เคชเคฐ เคฒे เคœाเคคा เคนै।


    liberty and discipline class 11 question answer

    20. What does indiscipline lead to ?
    Answer: Indiscipline leads to confusion and chaos in a society. It creates corruption, lawlessness and disorder all around. The evil elements in the society look for excuses to create violence. Security for the poor and the weak vanishes. In short, indiscipline eats into the roots of our moral, social and national life.

    เค…เคจुเคถाเคธเคจเคนीเคจเคคा เคธเคฎाเคœ เคฎें เค…เคซเคฐा-เคคเคซเคฐी เคคเคฅा เค…เคถांเคคि เคซैเคฒाเคคी เคนै। เคฏเคน เคนเคฐ เคคเคฐเคซ เคญ्เคฐเคท्เคŸाเคšाเคฐ, เค…เคฐाเคœเค•เคคा เคคเคฅा เค…เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคซैเคฒाเคคी เคนै। เคธเคฎाเคœ เคฎें เคซैเคฒे เคฌुเคฐे เคคเคค्เคค्เคต เคนिंเคธाเคค्เคฎเค• เค•ाเคฐ्เคฏ เค•เคฐเคจे เค•े เคฌเคนाเคจे เคขूंเคขเคคे เคฐเคนเคคे เคนैं। เค—เคฐीเคฌ เคฒोเค—ों เคคเคฅा เค•เคฎเคœ़ोเคฐों เค•े เคช्เคฐเคคि เคธुเคฐเค•्เคทा เค—ाเคฏเคฌ เคนो เคœाเคคी เคนै। เคธंเค•्เคทेเคช เคฎें, เค…เคจुเคถाเคธเคจเคนीเคจเคคा เคนเคฎाเคฐे เคจैเคคिเค•, เคธाเคฎाเคœिเค• เคคเคฅा เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคœीเคตเคจ เค•ी เคœเคก़ों เคคเค• เค•ो เค–ा เคœाเคคी เคนै।

    21. What do you mean by totalitarian discipline?
    Answer: Totalitarian discipline means a system of government in which there is only one political party that has complete power and control over the people. Totalitarian discipline with its slogan-shouting masses is deliberately designed to submerge the individual.

    เคธเคฐ्เคตเคธเคค्เคคाเคตाเคฆी เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै, เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•ी เคเค• เคเคธी เคช्เคฐเคฃाเคฒी เคœिเคธเคฎें เคธिเคฐ्เคซ เคเค• เคฐाเคœเคจीเคคिเค• เคฆเคฒ เคนोเคคा เคนै เคœिเคธเค•ा เคฒोเค—ों เค•े เคŠเคชเคฐ เคธเคฎ्เคชूเคฐ्เคฃ เค…เคงिเค•ाเคฐ เคคเคฅा เคจिเคฏंเคค्เคฐเคฃ เคนोเคคा เคนै। เคธเคฐ्เคตเคธเคค्เคคाเคตाเคฆी เค…เคจुเคถाเคธเคจ, เคœिเคธเคฎें เคจाเคฐेเคฌाเคœी เค•เคฐเคคी เคœเคจเคคा เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคคी เคนै, เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เคชूเคฐ्เคฃ เคตिเคšाเคฐ-เคตिเคฎเคฐ्เคถ เค•े เคธाเคฅ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै, เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคชूเคฐी เคคเคฐเคน เคธे เค—ाเคฏเคฌ เค•เคฐ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค।

     22. What great job did the British Railway signalmen do during the last war ?
    Answer: They never left their post during the war. They stood often in the heart of target areas where the bombs were dropped. They always put their job before themselves.

    เคฏुเคฆ्เคง เค•े เคฆौเคฐाเคจ เค‰เคจ्เคนोंเคจे เค…เคชเคจा เคธ्เคฅाเคจ เคฌिเคฒ्เค•ुเคฒ เคจ เค›ोเคก़ा। เคตे เค…เค•्เคธเคฐ เค‰เคจ เคฒเค•्เคท्เคฏ เค•्เคทेเคค्เคฐों เค•े เคฎเคง्เคฏ เคฎें เค–เคก़े เคฐเคนเคคे เคฅे เคœเคนां เคฌเคฎ เค—िเคฐाเค เคœाเคคे เคฅे। เค‰เคจ्เคนोंเคจे เค…เคชเคจे เค•ाเคฎ เค•ो เคธเคฆैเคต เคธ्เคตเคฏं เคธे เคชเคนเคฒे เคฐเค–ा।

    Long Answer Type Questions



    1. How does history teach us the need of a disciplined living ? Explain.
    Ans: From history, we have learnt that whenever the sense of order or discipline fades in a nation, its economic life declines completely. Its standard of living falls and its security vanishes. Then the nation goes into the hands of either some more powerful militant power or a dictator.
    In short, any nation without discipline surely goes to the dogs. And no work or progress is possible without a disciplined living. Rather there is bound to be confusion, disorder and chaos. Modern man lives in complex communities in which every person is dependent on others. So discipline is indispensable for a modern man.

    เค‡เคคिเคนाเคธ เคธे เคนเคฎเคจे เคธीเค–ा เคนै เค•ि เคœเคฌ เคญी เค•िเคธी เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เคฎें เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เค…เคฅเคตा เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคญाเคตเคจा เคฒुเคช्เคค เคนो เคœाเคคी เคนै, เคคเคฌ เค‡เคธเค•े เค†เคฐ्เคฅिเค• เคœीเคตเคจ เค•ा เคชूเคฐी เคคเคฐเคน เคชเคคเคจ เคนो เคœाเคคा เคนै। เค‡เคธเค•ा เคœीเคตเคจ-เคธ्เคคเคฐ เค—िเคฐ เคœाเคคा เคนै เคคเคฅा เค‡เคธเค•ी เคธुเคฐเค•्เคทा เค—ाเคฏเคฌ เคนो เคœाเคคी เคนै। เคซिเคฐ เคตเคน เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เคฏा เคคो เค•िเคธी เค…เคงिเค• เคคाเค•เคคเคตเคฐ เคฒเคก़ाเค•ू เคถเค•्เคคि เค•े เคนाเคฅों เคฎें เคšเคฒा เคœाเคคा เคนै เคฏा เคซिเคฐ เค•िเคธी เคคाเคจाเคถाเคน เค•े เคนाเคฅों เคฎें เคšเคฒा เคœाเคคा เคนै। เคธंเค•्เคทेเคช เคฎें เค•เคนें เคคो เค•िเคธी เคญी เคเคธे เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•ी เคฆुเคฐ्เคฆเคถा เคนोเคจा เคจिเคถ्เคšिเคค เคนै เคœिเคธเคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคจ เคนो।
    เค”เคฐ เค…เคจुเคถाเคธिเคค เคœीเคตเคจ เค•े เคฌिเคจा เค•ोเคˆ เคญी เค•ाเคฐ्เคฏ เค…เคฅเคตा เคช्เคฐเค—เคคि เคธंเคญเคต เคจเคนीं เคนै। เคฌเคฒ्เค•ि เคตเคนां เค…เคซเคฐा-เคคเคซเคฐी, เค…เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคคเคฅ เค…เคถांเคคि เคนोเคจा เคจिเคถ्เคšिเคค เคนै। เค†เคงुเคจिเค• เคฎเคจुเคท्เคฏ เคœเคŸिเคฒ เคธเคฎुเคฆाเคฏों เคฎें เคฐเคนเคคा เคนै เคœिเคจเคฎें เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เคฆूเคธเคฐे เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เค•เคฐเคคा เคนै। เค‡เคธเคฒिเค เค†เคงुเคจिเค• เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•े เคฒिเค เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฌเคนुเคค เค…เคจिเคตाเคฐ्เคฏ เคนै।



    liberty and discipline class 11 question answer

    2. What is the relationship between liberty and discipline ?
    Ans: “Liberty’ is the freedom to think what we like, say what we like, work at what we like and go where we like. Discipline is a restraint on liberty. It trains people to obey rules and orders and punishes them if they don’t do. Liberty is the birthright of each and every person. But even then, it is not a personal affair. It is a compromise or social contract.
    If every man were free to do what he liked, there would be chaos everywhere. So discipline is very necessary in every field of society. It is only discipline that enables men to live in a society and yet retain individual liberty. We can have discipline without liberty, but we cannot have liberty without discipline.

    ‘เคฒिเคฌเคฐ्เคŸी’ เค†เคœ़ाเคฆी เคนै เคตเคน เคธोเคšเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เคธोเคšเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं, เคตเคน เค•เคนเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เค•เคนเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं, เคตเคน เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เค•ी เคœो เคนเคฎ เค•เคฐเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं เค”เคฐ เคตเคนां เคœाเคจे เค•ी เคœเคนां เคนเคฎ เคœाเคจा เคšाเคนเคคे เคนैं। เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เคฒเค—ाเคˆ เค—เคˆ เคเค• เคชाเคฌเคจ्เคฆी เคนै। เคฏเคน เคฒोเค—ों เค•ो เคจिเคฏเคฎों เคคเคฅा เค†เคฆेเคถों เค•ा เคชाเคฒเคจ เค•เคฐเคจे เคฎें เคช्เคฐเคถिเค•्เคทिเคค เค•เคฐเคคा เคนै เค”เคฐ เคฏเคฆि เคตे เคเคธा เคจ เค•เคฐें, เคคो เค‰เคจ्เคนें เคฆเคฃ्เคก เคฆेเคคा เคนै। เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ा เคœเคจ्เคฎเคธिเคฆ्เคง เค…เคงिเค•ाเคฐ เคนोเคคी เคนै।
    เคชเคฐเคจ्เคคु เคซिเคฐ เคญी เคฏเคน เค•ोเคˆ เคจिเคœी เคตिเคทเคฏ เคจเคนीं เคนोเคคा। เคฏเคน เคเค• เคธเคฎเคौเคคा เค…เคฅเคตा เคเค• เคธाเคฎाเคœिเค• เค‡เค•เคฐाเคฐเคจाเคฎा เคนोเคคा เคนै। เคฏเคฆि เคช्เคฐเคค्เคฏेเค• เคต्เคฏเค•्เคคि เคตเคนी เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เค†เคœ़ाเคฆ เคนो เคœो เคตเคน เค•เคฐเคจा เคšाเคนเคคा เคนै, เคคो เคธเคญी เคœเค—เคน เค…เคฐाเคœเค•เคคा เคซैเคฒ เคœाเคเค—ी। เค‡เคธเคฒिเค เคธเคฎाเคœ เค•े เคนเคฐ เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฌเคนुเคค เคœ़เคฐूเคฐी เคนै। เคฏเคน เค•ेเคตเคฒ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคนै เคœो เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ो เคธเคฎाเคœ เคฎें เคฐเคนเคจे เค”เคฐ เคซिเคฐ เคญी เค…เคชเคจी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ो เค•ाเคฏเคฎ เคฐเค–เคจे เค•े เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคนเคฎ เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•े เคฌिเคจा เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคคो เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं, เคชเคฐเคจ्เคคु เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เคฌिเคจा เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เค•เคฐ เคธเค•เคคे।

    3. What does indiscipline lead to ?
    Ans: Indiscipline leads to confusion and chaos in a society. It creates corruption, lawlessness and disorder all around. It creates violence also among the people. The evil elements in the society look for excuses to create violence. Security for the poor and the weak vanishes. Indiscipline eats into the roots of our moral, social and national life.
    Whenever the sense of order or discipline fades in a nation, its economic life declines completely. Its standard of living falls and its security vanishes. Then the nation goes into the hands of either some more powerful militant power or a dictator. And an indisciplined nation surely goes to the dogs.

    เค…เคจुเคถाเคธเคจเคนीเคจเคคा เคธเคฎाเคœ เคฎें เค…เคซเคฐा-เคคเคซเคฐी เคคเคฅा เค…เคถांเคคि เคซैเคฒाเคคी เคนै। เคฏเคน เคนเคฐ เคคเคฐเคซ เคญ्เคฐเคท्เคŸाเคšाเคฐ, เค…เคฐाเคœเค•เคคा เคคเคฅा เค…เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคซैเคฒाเคคी เคนै। เคฏเคน เคฒोเค—ों เค•े เคฌीเคš เคนिंเคธा เค•ी เคญाเคตเคจा เคชैเคฆा เค•เคฐเคคी เคนै। เคธเคฎाเคœ เคฎें เคซैเคฒे เคฌुเคฐे เคคเคค्เคค्เคต เคนिंเคธाเคค्เคฎเค• เค•ाเคฐ्เคฏ เค•เคฐเคจे เค•े เคฌเคนाเคจे เคขूंเคขเคคे เคนैं। เค—เคฐीเคฌ เคฒोเค—ों เคคเคฅा เค•เคฎเคœ़ोเคฐों เค•े เคช्เคฐเคคि เคธुเคฐเค•्เคทा เค—ाเคฏเคฌ เคนो เคœाเคคी เคนै। เค…เคจुเคถाเคธเคจเคนीเคจเคคा เคนเคฎाเคฐे เคจैเคคिเค•, เคธाเคฎाเคœिเค• เคคเคฅा เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคœीเคตเคจ เค•ी เคœเคก़ों เคคเค• เค•ो เค–ा เคœाเคคी เคนै।
    เคœเคฌ เคญी เค•िเคธी เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เคฎें เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เค…เคฅเคตा เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคญाเคตเคจा เคฒुเคช्เคค เคนो เคœाเคคी เคนै, เคคเคฌ เค‡เคธเค•े เค†เคฐ्เคฅिเค• เคœीเคตเคจ เค•ा เคชूเคฐी เคคเคฐเคน เคชเคคเคจ เคนो เคœाเคคा เคนै। เค‡เคธเค•ा เคœीเคตเคจ-เคธ्เคคเคฐ เค—िเคฐ เคœाเคคा เคนै เคคเคฅा เค‡เคธเค•ी เคธुเคฐเค•्เคทा เค—ाเคฏเคฌ เคนो เคœाเคคी เคนै। เคซिเคฐ เคตเคน เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เคฏा เคคो เค•िเคธी เค…เคงिเค• เคคाเค•เคคเคตเคฐ เคฒเคก़ाเค•ू เคถเค•्เคคि เค•े เคนाเคฅों เคฎें เคšเคฒा เคœाเคคा เคนै เคฏा เคซिเคฐ เค•िเคธी เคคाเคจाเคถाเคน เค•े เคนाเคฅों เคฎें เคšเคฒा เคœाเคคा เคนै। เค”เคฐ เคเค• เค…เคจुเคถाเคธเคจเคนीเคจ เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•ो เค…เคตเคถ्เคฏ เคนी เคฆुเคฐ्เคฆเคถा เค•ा เคถिเค•ाเคฐ เคนोเคจा เคชเคก़เคคा เคนै।

    4. How can an officer inculcate a sense of discipline in his subordinates ?
    Ans: In order to inculcate a sense of discipline in his subordinates, an officer must first realize his own responsibility. He must display high standards of discipline in his own life. Only then can his teaching or his instructions have an effect on his subordinates.
    In this chapter, the writer tells us that once he acknowledged the salute of a private soldier with an airy wave of his hand. And his Colonel punished him for not returning the salute properly. He made the writer march in front of the whole battalion and practise before the Sergeant Major’s cane how to return a salute. He said to the writer, “Discipline begins with the officers.”

    เค…เคชเคจे เค…เคงीเคจเคธ्เคฅ เค•เคฐ्เคฎเคšाเคฐिเคฏों เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคญाเคตเคจा เคœเค—ाเคจे เค•े เคฒिเค เคเค• เค…เคงिเค•ाเคฐी เค•ो เคชเคนเคฒे เค…เคชเคจी เค–ुเคฆ เค•ी เคœ़िเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เค•ा เค…เคนเคธाเคธ เคนोเคจा เคšाเคนिเค। เค‰เคธे เคธ्เคตเคฏं เค…เคชเคจे เคœीเคตเคจ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เค‰เคš्เคš เคฎाเคจเคฆเคฃ्เคกों เค•ा เคช्เคฐเคฆเคฐ्เคถเคจ เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคธिเคฐ्เคซ เคคเคฌ เคนी เค‰เคธเค•ी เคถिเค•्เคทा เค…เคฅเคตा เค‰เคธเค•े เคฆिเคถा-เคจिเคฐ्เคฆेเคถ เค‰เคธเค•े เค…เคงीเคจเคธ्เคฅ เค•เคฐ्เคฎเคšाเคฐिเคฏों เคชเคฐ เค•ोเคˆ เคช्เคฐเคญाเคต เคกाเคฒ เคธเค•เคคे เคนैं।
    เค‡เคธ เคชाเค  เคฎें เคฒेเค–เค• เคนเคฎें เคฌเคคाเคคा เคนै เค•ि เคเค• เคฌाเคฐ เค‰เคธเคจे เคจिเคšเคฒे เคฆเคฐ्เคœे เค•े เคเค• เคธैเคจिเค• เค•ी เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เคนเคตा เคฎें เค…เคชเคจा เคนाเคฅ เคฒเคนเคฐाเคคे เคนुเค เคฆिเคฏा। เค”เคฐ เค‰เคธเค•े เค•เคฐ्เคจเคฒ เคจे เค‰เคธे เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค‰เคšिเคค เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคธे เคจ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค เคฆเคฃ्เคก เคฆिเคฏा। เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เคธे เคชूเคฐी เคฌเคŸाเคฒिเคฏเคจ เค•े เคธाเคฎเคจे เคฎाเคฐ्เคš เค•เคฐเคตाเคฏा เค”เคฐ เคธाเคฐ्เคœेंเคŸ เคฎेเคœเคฐ เค•े เคฌेंเคค เค•े เคธाเคฎเคจे เค‡เคธ เคฌाเคค เค•ा เค…เคญ्เคฏाเคธ เค•เคฐเคตाเคฏा เค•ि เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค•ैเคธे เคฆिเคฏा เคœाเคคा เคนै। เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เคธे เค•เคนा, “เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคถुเคฐुเค†เคค เค…เคซ़เคธเคฐों เคธे เคนोเคคी เคนै।”

    liberty and discipline class 11 question answer

    5. What are the advantages of discipline ?
    Ans: Discipline is very necessary in every field of society. It means training of the mind and character. It trains people to obey rules and orders. It does put some checks on our freedom. But it does not cut down our individual freedom. In fact, it is the foundation of all freedom.
    It makes man truly free. It enables man to live in the society and yet retain individual liberty. It helps in maintaining law and order in the society. It is only discipline which enables a nation to march on the way to progress.

    เคธเคฎाเคœ เค•े เคนเคฐ เค•्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ा เคนोเคจा เคฌเคนुเคค เคœเคฐूเคฐी เคนै। เค‡เคธเค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै, เคฎเคจ เคคเคฅा เคšเคฐिเคค्เคฐ เค•ा เคช्เคฐเคถिเค•्เคทเคฃ। เคฏเคน เคฒोเค—ों เค•ो เคจिเคฏเคฎों เคคเคฅा เค†เคฆेเคถों เค•ा เคชाเคฒเคจ เค•เคฐเคจे เคฎें เคช्เคฐเคถिเค•्เคทिเคค เค•เคฐเคคा เคนै। เคฏเคน เคนเคฎाเคฐी เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคชเคฐ เค•ुเค› เคฐोเค• เค…เคตเคถ्เคฏ เคฒเค—ाเคคा เคนै। เคชเคฐเคจ्เคคु เคฏเคน เคนเคฎाเคฐी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคฎें เค•ोเคˆ เค•เคŸौเคคी เคจเคนीं เค•เคฐเคคा เคนै। เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคฏเคน เคธाเคฐी เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ी เคจींเคต เคนै।
    เคฏเคน เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคธเคนी เค…เคฐ्เคฅों เคฎें เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคฏเคน เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคธเคฎाเคœ เคฎें เคฐเคนเคจे เค”เคฐ เคซिเคฐ เคญी เค…เคชเคจी เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เค•ाเคฏเคฎ เคฐเค–เคจे เค•े เคฏोเค—्เคฏ เคฌเคจाเคคा เคนै। เคฏเคน เคธเคฎाเคœ เคฎें เค•ाเคจूเคจ เคคเคฅा เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคฌเคจाเค เคฐเค–เคจे เคฎें เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐเคคा เคนै। เคฏเคน เคธिเคฐ्เคซ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคนी เคนै เคœो เค•िเคธी เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•ो เคช्เคฐเค—เคคि เค•े เคชเคฅ เคชเคฐ เคฒे เคœाเคคा เคนै।

    6. In the chapter, Liberty and Discipline’, the writer describes an incident which took place when he was a brand new second lieutenant. What was that incident ?
    Ans: Once he was walking to to parade. A private soldier passed him and saluted him. The writer acknowledged his salute with an airy wave of the hand. Just then, his Colonel came there along with the Regimental Sergeant Major.
    He rebuked the writer for not returning the salute properly. He punished the writer for this. He said to the Major, “Plant your staff in the ground and let Mr Slim practise until he does know how to return a salute !” After about ten minutes, he called the writer up to him and said, “Now remember, discipline begins with the officers.”

    เคเค• เคฆिเคจ เคตเคน เคชเคฐेเคก เค•े เคฒिเค เคœा เคฐเคนा เคฅा। เคเค• เคจिเคšเคฒे เคฆเคฐ्เคœे เค•ा เคธैเคจिเค• เค‰เคธเค•े เคชाเคธ เคธे เค—ुเคœเคฐा เค”เคฐ เค‰เคธเคจे เค‰เคธे เคธเคฒाเคฎी เคฆी। เคฒेเค–เค• เคจे เค‰เคธเค•ी เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค…เคชเคจा เคนाเคฅ เคนเคตा เคฎें เคฒเคนเคฐाเคคे เคนुเค เคฆिเคฏा। เคคเคญी เค‰เคธเค•ा เค•เคฐ्เคจเคฒ, เคฐेเคœिเคฎेเคฃ्เคŸเคฒ เคธाเคฐ्เคœेंเคŸ เคฎेเคœเคฐ เค•े เคธाเคฅ เคตเคนां เค† เค—เคฏा। เค‰เคธเคจे เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค‰เคšिเคค เคคเคฐीเค•े เคธे เคจ เคฆेเคจे เค•े เคฒिเค เคฒेเค–เค• เค•ो เคกांเคŸा।
    เค‰เคธเคจे เค‡เคธเค•े เคฒिเค เคฒेเค–เค• เค•ो เคฆเคฃ्เคก เคฆिเคฏा। เค‰เคธเคจे เคฎेเคœเคฐ เคธे เค•เคนा, “เค…เคชเคจा เคกंเคกा เคœเคฎीเคจ เคฎें เค—ाเคก़ เคฆो เค”เคฐ เคฎिเคธ्เคŸเคฐ เคธ्เคฒिเคฎ เค•ो เคคเคฌ เคคเค• เค…เคญ्เคฏाเคธ เค•เคฐเคจे เคฆो เคœเคฌ เคคเค• เค‰เคธे เคฏเคน เคจ เคชเคคा เคšเคฒ เคœाเค เค•ि เคธเคฒाเคฎी เค•ा เคœเคตाเคฌ เค•ैเคธे เคฆिเคฏा เคœाเคคा เคนै !” เคฒเค—เคญเค— เคฆเคธ เคฎिเคจเคŸ เค•े เคชเคถ्เคšाเคค् เค‰เคธเคจे เคฒेเค–เค• เค•ो เค…เคชเคจे เคชाเคธ เคฌुเคฒाเคฏा เค”เคฐ เค•เคนा, “เค…เคฌ เคฏाเคฆ เคฐเค–เคจा, เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคถुเคฐुเค†เคค เค…เคซเคธเคฐों เคธे เคนोเคคी เคนै।”

    7. What should a person do when he / she holds a position of authority ?
    Ans: If a man holds a position of authority, he must impose discipline on himself first. It is true that if he gives orders, they will be obeyed. But he should keep in mind that he can build up the leadership of his team on the discipline based on understanding only.
    In order to inculcate a sense of discipline in his subordinates, an officer must first realize his own responsibility. He must display high standards of discipline in his own life. Only then can his teaching or his instructions have an effect on his subordinates.

    เคฏเคฆि เค•िเคธी เคต्เคฏเค•्เคคि เค•े เคชाเคธ เคช्เคฐเคญाเคตเคถाเคฒी เคชเคฆ เคนो เคคो เค‰เคธे เคธเคฌเคธे เคชเคนเคฒे เค–ुเคฆ เค•े เคŠเคชเคฐ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคฒाเค—ू เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เคฏเคน เคธเคš เคนै เค•ि เค…เค—เคฐ เคตเคน เค†เคฆेเคถ เคฆेเค—ा เคคो เค‰เคธเค•ा เคชाเคฒเคจ เคนोเค—ा। เคฒेเค•िเคจ เค‰เคธे เคฏเคน เคฌाเคค เคฆिเคฎाเค—़ เคฎें เคฐเค–เคจी เคšाเคนिเค เค•ि เคตเคน เค…เคชเคจे เคฆเคฒ เค•े เคจेเคคृเคค्เคต เค•ा เคจिเคฐ्เคฎाเคฃ เค•ेเคตเคฒ เค†เคชเคธी เคธเคฎเค เค•े เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคจींเคต เคชเคฐ เคนी เค•เคฐ เคธเค•เคคा เคนै।
    เค…เคชเคจे เค…เคงीเคจเคธ्เคฅ เค•เคฐ्เคฎเคšाเคฐिเคฏों เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•ी เคญाเคตเคจा เคญเคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคเค• เค…เคงिเค•ाเคฐी เค•ो เคธเคฌเคธे เคชเคนเคฒे เค…เคชเคจी เคธ्เคตเคฏं เค•ी เคœिเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เค•ा เคเคนเคธाเคธ เคนोเคจा เคšाเคนिเค। เค‰เคธे เคธ्เคตเคฏं เค•े เคœीเคตเคจ เคฎें เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เค‰เคš्เคš เคฎाเคชเคฆเคฃ्เคกों เค•ा เคช्เคฐเคฆเคฐ्เคถเคจ เค•เคฐเคจा เคšाเคนिเค। เค•ेเคตเคฒ.เคคเคญी เค‰เคธเค•े เค…เคงीเคจเคธ्เคฅ เค•เคฐ्เคฎเคšाเคฐिเคฏों เคชเคฐ เค‰เคธเค•ी เคถिเค•्เคทा เคฏा เค‰เคธเค•े เคฆिเคถा-เคจिเคฐ्เคฆेเคถों เค•ा เค•ोเคˆ เคช्เคฐเคญाเคต เคนो เคธเค•เคคा เคนै।

    8. We can have discipline without liberty. But we can’t have liberty without discipline. Explain.
    Ans: Without discipline, no nation can overcome any economic or military crisis. Democracy means that responsibility is decentralised. And no one can avoid doing something he should do. But it is very sad that many of us shirk our share of work. If everyone of us really works, we can overcome any sort of crisis.
    But all that takes discipline pure discipline that comes from inside. We think more of liberty than of responsibility. We should always keep in mind that we can never get anything without paying something for it. And in this case, liberty is no exception. We can have discipline without liberty, but we cannot have liberty without discipline.

    เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เคฌिเคจा เค•ोเคˆ เคญी เคฐाเคท्เคŸ्เคฐ เค•िเคธी เค†เคฐ्เคฅिเค• เค…เคฅเคตा เคธैเคจिเค• เคธंเค•เคŸ เคชเคฐ เค•ाเคฌू เคจเคนीं เคชा เคธเค•เคคा เคนै। เคช्เคฐเคœाเคคเคจ्เคค्เคฐ เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนोเคคा เคนै, เคœिเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เค•ा เคตिเค•ेเคจ्เคฆ्เคฐीเค•ृเคค เคนोเคจा। เค”เคฐ เค•ोเคˆ เคญी เค‰เคธ เค•ाเคฎ เค•ी เค…เคจเคฆेเค–ी เคจเคนीं เค•เคฐ เคธเค•เคคा เคœो เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เค•ी เค‰เคธเคธे เค†เคถा เค•ी เคœाเคคी เคนै। เคฒेเค•िเคจ เคฏเคน เคฌเคก़े เคฆुःเค– เค•ी เคฌाเคค เคนै เค•ि เคนเคฎ เคฎें เคธे เคฌเคนुเคค เคธे เคฒोเค— เค…เคชเคจे เคนिเคธ्เคธे เค•े เค•ाเคฎ เคธे เคœी เคšुเคฐाเคคे เคนैं। เคฏเคฆि เคนเคฎ เคฎें เคธे เคนเคฐ เค•ोเคˆ เค•ाเคฎ เค•เคฐे, เคคो เคนเคฎ เค•िเคธी เคญी เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•े เคธंเค•เคŸ เคชเคฐ เคตिเคœเคฏ เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं।
    เคฒेเค•िเคจ เค‡เคธ เคธเคฌ เค•े เคฒिเค เค…เคจुเคถाเคธเคจ – เคฌเคฒ्เค•ि เคถुเคฆ्เคง เค…เคจुเคถाเคธเคจ -เค•ी เค†เคตเคถ्เคฏเค•เคคा เคนोเคคी เคนै เคœो เค•ि เคนเคฎाเคฐे เค…เคจ्เคฆเคฐ เคธे เคชैเคฆा เคนोเคคा เคนै। เคนเคฎ เค…เคชเคจी เคœ़िเคฎ्เคฎेเคฆाเคฐी เคธे เคœ़्เคฏाเคฆा เค…เคชเคจी เค†เคœ़ाเคฆी เค•े เคฌाเคฐे เคฎें เคธोเคšเคคे เคนैं। เคนเคฎें เคฏเคน เคฌाเคค เคนเคฎेเคถा เคฆिเคฎाเค—़ เคฎें เคฐเค–เคจी เคšाเคนिเค เค•ि เคนเคฎ เค•िเคธी เคญी เคšीเคœ़ เค•ी เค•ीเคฎเคค เค…เคฆा เค•िเค เคฌเค—ैเคฐ เค‰เคธे เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं। เค”เคฐ เค‡เคธ เคธंเคฌंเคง เคฎें เค†เคœ़ाเคฆी เคญी เค•ोเคˆ เค…เคชเคตाเคฆ เคจเคนीं เคนै। เคนเคฎ เค†เคœ़ाเคฆी เค•े เคฌिเคจा เค…เคจुเคถाเคธเคจ เคคो เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं, เคฒेเค•िเคจ เค…เคจुเคถाเคธเคจ เค•े เคฌिเคจा เคนเคฎ เค†เคœ़ाเคฆी เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं।

    liberty and discipline class 11 question answer


    Objective Type Questions





    1. Who wrote the chapter, ‘Liberty and Discipline’ ?
    Ans; William Slim.
    2. What is discipline’ ?
    Ans: It is the training of mind and character.
    3. What is considered as a restraint on liberty ?
    Ans: Discipline
    4.What would happen if everybody did what he wanted ?
    Ans: There would be complete disorder in the world.
    5.What happens when the sense of order or discipline fades in a nation ?
    Ans: Its economic life declines.
    6.What would you call the discipline imposed forcibly’ ?
    Ans:It is nothing but dictatorship.
    7.Who saluted the narrator when he was walking on to a parade ?
    Ans:A private soldier.
    8.What did the Colonel rebuke the writer for ?
    Ans:For not returning a salute properly.
    9. For what purpose is totalitarian discipline designed ?
    Ans: To submerge the individual.
    10.How can a nation overcome an economic or military crisis?
    Ans: With the help of discipline only.
    11. How can an officer build up the leadership of his team ?
    Ans: He can build up the leadership of his team on the discipline of understanding only.
    12. What should an officer do to inculcate a sense of discipline in his subordinates ?
    Ans: He must display high standards of discipline in his own life.


    liberty and discipline class 11 question answer

    Vocabulary And Grammar

    1. Tick mark (✓) the correct meaning of each of the following words :
    1. choose
    a. select
    b. reject
    c. accept

    2. sermon
    a. rebuke
    b. a holy lecture
    c. a political practice

    3. inclination
    a. dislike
    b. hatred
    c. bent of mind

    4. unavoidable
    a. impossible
    b. simultaneous
    c. inevitable

    5. acknowledge
    a. admire
    b. dislike
    c. know to be correct

    6. grin
    a. burst out
    b. smile widely
    c. praise

    7. technique
    a. desire
    b. method
    c. description

    8. derogatory
    a. ennobling
    b. insulting
    c. praiseworthy

    9. initiative
    a. fear
    b. helplessness
    c. courage to start


    10. crisis a.
    a walkover
    b. a difficult situation
    c. a challene.

    Answer:

    1. choose = select
    2. sermon = a holy lecture
    3. inclination = bent of mind;
    4. unavoidable = inevitable
    5. acknowledge = know to be correct
    6. grin = smile widely
    7. technique = method
    8. derogatory = insulting
    9. initiative = courage to start
    10. crisis = a difficult situation.


    liberty and discipline class 11 question answer


    2. Form adjectives from the following words :


    Word — Adjective

    1. ornament — ornamental
    2. delight — delightful
    3. business — businesslike
    4. use — useful / useless
    5. craft — crafty
    6. taste — tasty
    7. curiosity — curious
    8. memory — memorable
    9. wit — witty
    10. defect — defective.

    3. Fill in each blank with a suitable determiner :

    1. We felt …………… indefinable sense of discomfort. (a / an)
    2. …………… fugitives had fled from Hiroshima. (many / much)
    3. ………….. living thing was petrified in an attitude of indescribable suffering. (many / every)
    4. Children begin learning by imitating …………… elders. (his/ their)
    5. Each unhappy family is unhappy in ………….. own way. (his / its)

    Answer:

    1. an
    2. Many
    3. Every
    4. their
    5. its.


    liberty and discipline class 11 question answer


    4. Change the form of narration :


    1. The teacher will say, “Gita is performing on the stage.”
    2. She said, “If I were rich, I would help him.”
    3. “Oh, Tom,” she said, “I am so ashamed of you !”
    4. The lawyer asked Bob, “Do you still deny the charges ?”
    5. The principal said, “Virtue is its own reward.”

    Answer:

    1. The teacher will say that Gita is performing on the stage.
    2. She said that if she had been rich, she would have helped him.
    3. She rebuked Tom saying she was very ashamed of him.
    4. The lawyer asked Bob if he still denied the charges.
    5. The principal said that virtue is its own reward.


    liberty and discipline class 11 question answer

    5. Use each of the following words as a noun and a verb :


    face, lock, delight, water, consent.

    Answer:

    1. Face (noun) – Her face is very pretty.
    (verb) – I had to face several difficulties.

    2. Lock (noun) – I have lost the key to this lock.
    (verb) – Lock the room.

    3. Delight (noun) – He takes great delight in teasing others.
    (verb) – His victory delighted his fans all over the world.

    4. Water (noun) — Please give me a glass of water.
    (verb) – The gardener is watering the plants.

    5. Consent (noun) – Our parents finally gave their consent to our marriage.
    (verb) – At last, Mr Raman had to consent to answer our questions.


    Comments

    Popular Posts

    PSEB 12th Class Punjabi Book Solutions Chapter 3 | เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฐเจธเจฎ เจฐਿเจตਾเจœ

    Chapter 3 เจฒੇเจ–เจ• เจฌਾเจฐੇ เจ—ੁเจฒเจœ਼ਾเจฐ เจธਿੰเจ˜ เจธੰเจงੂ (1935) เจฎਾเจคਾ เจœੀ เจฆਾ เจจਾਂ : เจธ੍เจฐੀเจฎเจคੀ เจ—ੁเจฐเจšเจฐเจจ เจ•ੌเจฐ เจชਿเจคਾ เจœੀ เจฆਾ เจจਾਂ : เจธ. เจนเจฐੀ เจธਿੰเจ˜ เจœเจจเจฎ-เจฎਿเจคੀ : 27 เจซ਼เจฐเจตเจฐੀ, 1935 เจœเจจเจฎ-เจธเจฅਾเจจ : เจชਿੰเจก เจ•ੋเจŸเจฒਾ เจฌเจกเจฒਾ, เจœ਼ਿเจฒ੍เจนਾ เจฒੁเจงਿเจ†เจฃਾ เจตਿੱเจฆਿเจ†-เจช੍เจฐਾเจชเจคੀ : เจੱเจฎ.เจ. (เจ…ੰเจ—เจฐੇเจœ਼ੀ) เจ•ੰเจฎ-เจ•ਿੱเจคਾ : เจ†เจช เจตੱเจ–-เจตੱเจ– เจฎเจนਿเจ•เจฎਿเจ†ਂ เจตਿੱเจš เจ…เจงਿเจ•ਾเจฐੀ เจชเจฆਾਂ ’เจคੇ เจฐเจนੇ। เจ‡เจธ เจคੋਂ เจฌਿเจจਾਂ เจ†เจช เจชੰเจœਾเจฌੀ เจฏੂเจจੀเจตเจฐเจธਿเจŸੀ, เจชเจŸਿเจ†เจฒਾ เจตਿੱเจš เจชੱเจคเจฐเจ•ਾเจฐੀ เจตਿเจญਾเจ— เจตਿੱเจš เจช੍เจฐੋเจซ਼ੈเจธเจฐ เจตੀ เจฐเจนੇ เจนเจจ।เจ‰เจธ เจคੋਂ เจชเจนਿเจฒਾਂ เจ†เจช ‘เจชੰเจœਾเจฌੀ เจŸ੍เจฐਿเจฌਿเจŠเจจ' เจฆੇ เจธੰเจชਾเจฆเจ• เจฐเจนੇ। เจซਿเจฐ ‘เจฆੇเจธ਼-เจธੇเจตเจ•’ เจฆੈเจจਿเจ• เจ…เจ–਼เจฌਾเจฐ เจฆੇ เจธੰเจชਾเจฆเจ• เจตੀ เจฐเจนੇ। เจ†เจช เจ•เจนਾเจฃੀ-เจฒੇเจ–เจ• เจตੀ เจนเจจ।‘เจนੁเจธเจจ เจฆੇ เจนਾเจฃੀ’, ‘เจ‡ੱเจ• เจธਾਂเจ เจชੁเจฐਾเจฃੀ’ เจ…เจคੇ ‘เจธੋเจจੇ เจฆੀ เจ‡ੱเจŸ’ เจ†เจช เจฆੇ เจฎੁੱเจ– เจ•เจนਾเจฃੀ- เจธੰเจ—੍เจฐเจนਿ เจนเจจ। เจ‡เจธ เจชਾเจ -เจชੁเจธเจคเจ• เจตਿੱเจš เจธ਼ਾเจฎเจฒ เจ†เจช เจฆੇ เจฒੇเจ– ‘เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฐเจธเจฎ-เจฐਿเจตਾเจœ' เจตਿੱเจš เจ†เจช เจจੇ เจœੀเจตเจจ-เจจਾเจŸเจ• เจฆੀเจ†ਂ เจฎੁੱเจ– เจਾเจ•ੀเจ†ਂ เจœเจจเจฎ, เจตਿเจ†เจน เจคੇ เจฎเจฐเจจ เจจਾเจฒ เจธੰเจฌੰเจงਿเจค เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฎੁੱเจ– เจฐเจธเจฎ- เจฐਿเจตਾเจœਾਂ เจฌਾเจฐੇ เจฆੱเจธਿเจ† เจนੈ।PSEB 12th Class Punjabi Book Solutions Chapter 3 | เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฐเจธเจฎ เจฐਿเจตਾเจœ PSEB 12th Class Punjabi Book Solutions Chapter 3 | เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฐเจธเจฎ เจฐਿเจตਾเจœ Table Of Contents Long Type Questions Answer เจช੍เจฐเจธ਼เจจ 1. 'เจชੰเจœਾเจฌ เจฆੇ เจฐเจธเจฎ-เจฐਿเจตਾเจœ' เจชਾเจ  เจตਿเจš เจชੰเจœਾเจฌ...